5/5 - (1 امتیاز)

دسته بندی مستندهای خبری

وقتی به مستند خبری اشاره داریم بایستی بدانیم که معمولا به 5 دسته اصلی اشاره داریم:

  1. مستند تحقیقاتی خبری:

    • بر روی تحقیقات عمیق و بررسی مسائل یا رویدادهای خاص تمرکز دارد.
    • اغلب جنبه‌های پنهان را فاش می‌کند و اطلاعات جدیدی را به روشنی می‌آورد.
  2. مستند خبری ویژه:

    • تکنیک‌های روایتی را با گزارش خبری تلفیق می‌کند.
    • داستان‌های مرتبط با علاقه انسانی را بررسی می‌کند و بافت و عمق را فراهم می‌آورد.
  3. مستند خبری امور جاری:

    • به مسائل در حال وقوع و موضوعات روز اشاره دارد.
    • تجزیه و تحلیل و اطلاعات پس‌زمینه را فراهم کرده و درک را افزایش می‌دهد.
  4. مستند خبری سیاسی:

    • وضعیت‌ها، کمپین‌ها و سیاست‌ها را بررسی می‌کند.
    • درک فرآیندهای سیاسی و تأثیرات آن‌ها را ارائه می‌دهد.
  5. مستند خبری بین‌المللی:

    • از رویدادها و مسائل جهانی پوشش می‌دهد.
    • دیدگاه‌هایی درباره امور بین‌المللی و تأثیرات آن‌ها ارائه می‌دهد.

دسته‌بندی‌های ذکر شده در بالا، نماینده رویکردهای متداول در تولید فیلم‌های مستند خبری هستند که هر کدام به شکل‌های مختلفی به منظور آگاه‌سازی و جلب توجه بینندگان خدمت می‌کنند

1- انتخاب موضوع مهم ترین گام برای ساخت مستند خبری است.

الف : انتخاب موضوع باید مبتنی برکار پژوهشی باشد.
ب : موضوع باید ظرفیت کار مستند سازی را داشته باشد.
ج: مستند خبری بایستی دارای یک بهانه خبری باشد.
د: جذابیت لازم برای مخاطب داشته باشد.
ه: نکته تازه ای در ان وجود داشته باشد.
و: حتی الامکان به زندگی روزمره مردم مرتبط باشد.
ز:مستند باید پیام اصلی، غیر مستقیم و امید آفرین داشته باشد.

2- مستند خبری باید از وحدت موضوع برخوردار باشد.

الف : تعدد موضوعات سبب اشفتگی و طولانی شدن مستند می شود.
ب : توالی زمانی و مکانی رویداد حتی الامکان رعایت شود.
ج : سیر منطقی مستند نباید دچار خدشه شود.
د: زمان مناسب برای مستند خبری 3 دقیقه باشد.

3- مستند بهتر است از جزء به کل باشد

4- در مستند خبری از تصاویر ارشیوی استفاده نشد. (تا اطلاع ثانوی همه تصاویر استفاده شده در مستند خبری بایستی به روز تصویربرداری شده باشد)

5- مستند خبری تا اطلاع ثانوی با نریشن و SB شروع نشود. صدای محیط یا صدای طبیعی مناسب است.الف : نریشن نباید بیش از 30 درصد گزارش باشد.
ب : متن نریشن کوتاه و روان باشد
ج : متن توضیح واضحات نباشد. مثلا نگویم ستونی از دود به هوا برخاسته در صورتی که در تصویر ستونی از دود دیده می شود.
د: متن نریشتن اطلاعاتی به مخاطب بدهد که مترادف تصویری نداشته باشد.

6- تصویر از ارکان اصلی مستند خبری است.
الف : تصویربرداری بایستی در چارچوب سناریوی مستند خبری انجام شود.
ب :‌ تصاویر تکراری در مستند خبری استفاده نشود.
ج: نمای درشت ، متوسط ، دور و … در چارچوب سناریو استفاده شود. مثلا برای مستندهای چهره نگار (پرتره) بهره گیری از نماهای درشت نسبت به نماهای دور بیشتر است
د: تصویر بردار به علت داشتن وقت بیشتر در ساخت مستندهای خبری ،باید با دقت بیشتری اصول حرفه ای را در استفاده از نور ،‌ میزانسن و حرکت دوربین مد نظر قرار دهد.
ه: نماها باید کوتاه باشد. (برخی کارشناسان زمان نماها را سه تا 4 ثانیه مناسب می دانند البته در موارد استثنا ممکن است کم یا زیاد شود.)

7- تصویرخبرنگار در مستند بایستی توجیه عقلانی و حرفه ای داشته باشد.
الف : حضور خبرنگار نباستی زاید تلقی شود.
ب: حضور خبرنگار بایستی جزیی از صحنه تلقی شود.
ج : حضور خبرنگار در مستند باید داستان را عینی تر و به واقعیت نزدیک‌‌ تر کند.

8- موسیقی باید مکمل تصویر باشد. یعنی اگر موسیقی را حذف کردیم لطمه ای محسوس به مستند وارد شود.

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

مسعود کاریان با بیش از هفده سال فعالیت در حوزه ی رسانه در قالب خبرنگار، مستندساز و تولید کننده محتوا با رسانه های گوناگونی چون شبکه های پرس تی وی، جام جم، خبر، سحر، چهار، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی و آپارات همکاری داشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *