اگر محتوا را مفید دیدید، 5 ستاره را روشن کنید

تصوير بردار هنگام پوشش زنده در حقيقت چشم و گوشش بيينده می شود و اوست که در نقش راوی صدا و تصوير عمل می کند. تصوير و صدايی که بصورت زنده روی انتن ارسال می شود  ديگر امکان ويرايش ان وجود ندارد. فقط کافی است يک بی دقتی کوچک روی دهد مثلا کابل صدا به اس ان جی يا لينک وصل نشده باشد تا تلاش همگان بر باد فنا برود.

تصویربرداران خبری برای پوشش زنده ای در مکانی جمعه شده اند

ویژگی های یک تصویربردار خوب

خونسردی، مسووليت شناسی و تجربه در آمادگی تصويربردار برای پوشش زنده بصورت حرفه ای کمک زيادی می کند. تصویربردار تصاویری بايد بگیرد که در آن بیشترین توضیح را درباره رویداد اصلی ارائه دهد. در عین حال، تصویربردار بايد وضعيت خبرنگار را هم در نظر بگیرد. تصویربردار نباید فراموش کند که تصویربرداری او نه تنها نباید خبرنگار را به دردسر بیندازد بلکه تلاش هایش را هم نباید ضایع کند.

وقتی تصوير برداری يک رويداد زنده مثلا تظاهرات را برعهده داريد فراموش نکنيد که صدای محيط (امبيانس) بايستی به درک مخاطب کمک کند اما دقت کنيد که  بعضا سرو صدای محيط بر صدای  خبرنگار غلبه می کند و کلام خبرنگار برای مخاطب مفهوم نيست.

تصويربردار می بايستی با هدف پوشش زنده همگام باشد. وقتی قرار است سيل گسترده مشارکت مردمی در يک راهپيمايی روايت شود طبعا نياز به (لانگ شات يا مديوم  شات ) است .فراموش نکنيد زوم کردن روی نوشته يک بادکنک يا چهره يک کودک کمک زيادی به موضوع نمی کند.

اگر این احتمال وجود داشته باشد که جمعیت پشت سر خبرنگار, ایجاد آشفتگی کند بايد تمهيد لازم انديشيده شود. يکی از خبرنگاران قصد داشت سال گذشته از مقابل دانشگاه تهران پلاتو بدهد که يک نوجوان بازيگوش به محض انکه خبرنگار شروع به بيان متن می کرد يک سکه را جلوی او می انداخت. اين موضوع تا ۵ بار تکرار شد و شيرازه فکری خبرنگار را به هم ريخت.

البته بعضا ممکن است اين عوامل بيرونی حتی موجب بروز خطر جانی برای خبرنگار باشد…

نکات ایمنی

گروه های خبری در مناطق  بحرانی بايستی بيشتر مواظب باشند. استفاده از پوششی که روی آن واژه پرس یا همان PRESS به معنای گروه خبری نوشته شده باشد یک ضرورت است. پوشيدن جليقه های ضد گلوله هم در صورتی که حساسيت برانگيز نباشد توصيه می شود.

اتفاقات ناگوار درجهان نشان می دهد که موضوع حفظ جان تيم خبری بايد جدی گرفته شود. تامين امنيت جانی افراد در مناطق اشغالی بر عهده اشغالگران است اما معمولا کسی پاسخگو نيست. گاهی این حملات بر خبرنگاران هدفمند صورت می گیرد.

اگر از این مقاله خوشتان آمد و دوست دارید با نکات ایمنی بیشتری برای امنیت در مکان های بحرانی جنگی اشنا بشید، خواندن این مقاله به انگلیسی نیز می تواند کمک رسان باشد.

همچنین، احتمالا این مقاله نیز برای شما مفید خواهد بود.

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

مسعود کاریان با بیش از هفده سال فعالیت در حوزه ی رسانه در قالب خبرنگار، مستندساز و تولید کننده محتوا با رسانه های گوناگونی چون شبکه های پرس تی وی، جام جم، خبر، سحر، چهار، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی و آپارات همکاری داشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *