خبرنگاری

خبرنگاری


اگر محتوا را مفید دیدید، 5 ستاره را روشن کنید

برای جذب موفق بیننده, گزارشهای خبری تلویزیونی باید قابل فهم باشند. وضوح امری الزامی است و بدون آن سایر جنبه های ارائه یک گزارش تلویزیونی, مفهوم خود را از دست خواهد داد.

گزارش های خبری تلویزیون باید در شیوه نگارش، چینش اطلاعات و ارائه متن واضح باشند تا بیننده امکان درک آنها را با یک بار دیدن, پیدا کند. شما به عنوان خبرنگاری که در عرصه صدا و تصویر فعالیت می کنید, فقط یک فرصت برای مخاطب قراردادن بینندگان خود دارید.

معمولاً بینندگان امکان بازگشت به گزارش و دیدن مجدد آن را ندارند. کلید برقراری پیوند با بیننده, نگارش (Editing) صریح – روشن و وجود تسلسل منطقی در متن خبر است.

متن گزارش باید روشن و منظم باشد.

واژه ها باید آسان و هماهنگ با محتوا باشند.

دستور زبان باید رعایت شود, تنها یک اشتباه دستوری می تواند اعتبار شما را نزد برخی از بینندگان مخدوش سازد.

تلفظ باید صحیح باشد و حروف از مخارج صحیح خود ادا شوند.

ریتم گزارش باید ملایم باشد تا بیننده بتواند خبر را پیگیری و همان بار اول درک کند.

لحن صدا باید با مقتضیات محتوا و مفهوم هماهنگ باشد, فضای موضوع باید در نظر گرفته شود (مثلاً استفاده از لحن شوخی آمیز در گزارشی از مراسم خاکسپاری قابل قبول نیست).

صدا و تصویر باید در جهت تایید خبر و عینیت بخشیدن به آن باشند, نه پیچیده کردن آن.

مهارت در گردآوری این عناصر

 متن, زبان, گفتار, لحن, ریتم مناسب و صدا و تصویر- منجر به پیدایش موجود جدیدی بنام “گزارش تلویزیونی” می گردد. هرگاه هر کدام از این عناصر نامتناسب یا ناهماهنگ با دیگری عمل کند, نتیجه چیزی جز تردید مخاطبان نسبت به گزارش نخواهد بود.

برای دستیابی به گزارشی واضح و شفاف, گروه خبری باید از مهارت های خبرنگاری برخوردار باشند, که برای گردآوری اطلاعات و تصاویر مناسب الزامی است: مهارت در تصویربرداری برای برداشت نماها و ضبط صدا, مهارت در کارگردانی جهت آماده سازی گزارش برای پخش, و مهارت در اجرا برای خواندن متن گزارش.

 رعایت تسلسل

بازبینی و گزینش تصاویر امکان کوتاه ساختن زمان واقعی را به ما می دهد. بندرت وقایع را درست همان طور که اتفاق افتاده است, به نمایش می گذاریم, زیرا در غیر این صورت, بخش های خبری ساعت های متوالی به درازا خواهد کشید.

تدوین

(مونتاژ), اساساً با نگارش متن مشابهت دارد.

هنگامی که یک خبرنگار مطبوعات با شخصی مصاحبه انجام می دهد, بخش هایی را که قصد چاپ آنها را دارد گردآوری می نماید, ولی این مطالب الزاماً به همان ترتیبی که گفته شده است, چاپ نمی شود.

خبرنگاران تلویزیون نیز تصاویر و بخش هایی از مصاحبات (Sound Bites) را بر می گزینند و آنها را طبق روندی منطقی می چینند و بدین ترتیب متن خبر را روایت می کنند. در هر دو صورت, خبرنگار چینش این بخش ها را از سر می گیرد تا متن را با تسلسلی منطقی ارائه دهد.

در مرحله بازبینی و گزینش تصاویر

درست مانند نگارش متن – باید مراقب باشید بیننده را گمراه نکنید. مثلاً: اگر در حال پوشش خبر یا واقعه ای بودید که تمام روز به طول انجامید, و دراین میان درگیری غیر مترقبه ای به مدت نیم دقیقه رخ داد, متمرکز شدن روی این اتفاق بدون در نظرگرفتن جایگاه واقعی آن, گمراه کردن بیننده به شمار می رود.

و اینک چند راهنمایی که شما را در پایبندی به حقیقت یاری می دهند:

خود را نماینده بیننده در محل وقوع رویداد بدانید.

آنچه را که اتفاق میافتد, منصفانه نقل کنید, به نحوی که گزارش شما تصویر درستی از واقعیت را ارئه دهد.

اگر گزارشتان فاقد یک عنصر ضروری بود که بدون آن امکان انعکاس دقیق و منصفانه رویداد فراهم نباشد, در این صورت باید تمام سعیتان را برای رفع این نقص به عمل بیاورید.

مسؤولان، شما را بر اساس توانمندیتان در ارائه گزارش های قوی در مهلت تعیین شده وصرف نظر ازفشارهای ناشی از کوتاه بودن این مهلت, ارزیابی می کنند؛ ولی اگر پی بردید گزارشی که در دست تهیه دارید, قابل پخش نیست, در این صورت باید هر چه سریع تر کارگردان را در جریان این امر قرار دهید تا فرصت کافی برای یافتن مطلب دیگری برای تکمیل بخش خبری داشته باشد.

 

Adminمشاهده نوشته ها

Avatar for admin

مسعود کاریان با بیش از هفده سال فعالیت در حوزه ی رسانه در قالب خبرنگار، مستندساز و تولید کننده محتوا با رسانه های گوناگونی چون شبکه های پرس تی وی، جام جم، خبر، سحر، چهار، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی و آپارات همکاری داشته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *